بنام خدا
رومه خبر جنوب __ ضمیمه ادبی نگاه پنجشنبه __ شماره 1142 __ 15 مهر 95
شرح عرفان اسلامی بر بیت عاشورایی ( شهریار )
سر به قاچ زین نهاده , راه پیمای عراق
می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین ع
مقدمه :
سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار از دلسوختگان اهل بیت (ع) و از عاشقانراه عرفانی حضرت یزدانی و چهارده معصوم (ع) گشته است . شهریار در غزل مذهبی , چونرودی متلاطم و خروشان به سمت دریای بیکران عشق شیعه در تکاپوست و الگوی عرفانی ِ شعرای اسلام گشته است .
متن :
شهریار در غزلی عاشورایی با نام " کاروان کربلا " , غم شهادت سیدالشهداامام حسین (ع) را با سوز و گداز قلبی مجروح , سروده است . مفاهیم عرفانی در غزلعاشورایی سید محمد حسین شهریار در پاره ای از ابیات تجلّی یافته است و هر خوانندهرا به غمی ماندگار و عرفانی در سوگ شهید آل محمد (ص) کشانده است .
بهجت تبریزی ( شهریار ) به بیت " سربه قاچ زین نهاده , راه پیمای عراق مینماید خود که عهدی با خدا دارد حسین ع " رسیده است . شهادت در راه حضرت الله , عرفان بی کران توحیدی است وحضرت سیدالشهدا نه تنها درنگ و خوف به قلبخویش راه نداده است بلکه به پیشواز شهادت در راه عرفان توحیدی شتافته است . آریامام حسین شهید (ع) حج ظاهری را نیمه کاره رها کرد و حج باطنی یعنی شهادت در راهحضرت الله را برگزید تا عرفان توحیدی را به اوج خویش خواهد رسانید .
حضرت سیدالشهدا در روز عاشورا از همه چیز خویش گذشت تا عهدی الهی را که سالها اورا تشنه و بی تاب کرده بود در راه عرفانتوحیدی به فرجام رسانَد . عهد الهی سخت مشکل است و آتش های امتحان الهی در این راهِ بی نهایت , بر جان عاشقان و عارفان حضرت الله جلّ جلاله فرو خواهد ریخت .
امام شهدا این را از عمق قلب خویش یافته است و شهادت در راه عرفان توحیدی را درحدّ کمال تجلّی خواهد کرد . آری بزرگترین ِ شهدای الهی , عهد عرفانی خویش را باغیر از حضرت خداوند نکرده است و بزرگ ترین عهد عرفانی بشریّت را با خود ِ وجودحضرت الله بسته است . و تمام وجود خویشتن و خاندان و یاران خویش را فدای عهدیعرفانی کرده است که با روح حضرت خداوند بسته است . عهدی که به عشق و عرفان بیپایان حضرت پروردگار ختم گشته است و ماسوی الله از درک آن عاجز گشته است . عهدی کهسرشار از عشق و ایثار گشته است و هدف و آرمان او , تنها قلب حضرت الله خواهد گشت .
آری چنانکه خواجه شمس الدین محمد حافظ در باب عرفان توحیدی سروده است : " ایآفتاب خوبان می جوشد اندرونم یک ساعتمبگنجان در سایه ی عنایت " . آری خون عاشورا در سایه ی خورشید توحید , جوشانگشته است و ایثاری بی کران کرده است تا رضایت و عشق و عرفان الهی را به دست خواهد آورد .
نتیجه :
حضرت سیدالشهدا با شهادت عظیم خویشتن , بزرگ ترین عهد عرفان توحیدی و هدف اصلی مومناناسلامی ِ الهی را در حیات دنیوی کرده استو هدف او از شهادت در روز عاشورا , تنها قلب حضرت الله جل جلاله خواهد بود و شهادتهای عاشورایی عشقی بی کران در راه عرفان بی نهایت الهی خواهد بود.
منبع :
دیوان شهریار __ جلد یکم __ انتشارات زرّین__ تهران __ چاپ چهل و دوم __ 1391 .
محمد حسین نورانی شیرازی ( نصرتی )
نظامی گنجوی و مدح پیامبر اکرم(ص)
حضرت ,راه ,عرفان ,بی ,شهادت , ,است و ,در راه ,عرفان توحیدی ,حضرت الله ,گشته است
درباره این سایت