محل تبلیغات شما

بنام خدا



رومه خبر جنوب __ ضمیمه ادبی نگاه پنجشنبه __ شماره 1142 __ 15 مهر 95



شرح عرفان اسلامی بر بیت عاشورایی ( شهریار )

 

 

سر به قاچ زین نهاده , راه پیمای عراق                                      
می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین ع         



                                 

 

مقدمه :

سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار از دلسوختگان اهل بیت (ع) و از عاشقانراه عرفانی حضرت یزدانی و چهارده معصوم (ع) گشته است . شهریار در غزل مذهبی , چونرودی متلاطم و خروشان  به سمت دریای بیکران عشق شیعه در تکاپوست و الگوی عرفانی ِ شعرای اسلام گشته است  .
متن :

شهریار در غزلی عاشورایی با نام " کاروان کربلا " , غم شهادت سیدالشهداامام حسین (ع) را با سوز و گداز قلبی مجروح , سروده است . مفاهیم عرفانی در غزلعاشورایی سید محمد حسین شهریار در پاره ای از ابیات تجلّی یافته است و هر خوانندهرا به غمی ماندگار و عرفانی در سوگ شهید آل محمد (ص) کشانده است .
بهجت تبریزی ( شهریار ) به بیت  " سربه قاچ زین نهاده , راه پیمای عراق     مینماید خود که عهدی با خدا دارد حسین ع  " رسیده است . شهادت در راه حضرت الله , عرفان بی کران توحیدی است وحضرت سیدالشهدا  نه تنها درنگ و خوف به قلبخویش راه نداده است بلکه به پیشواز شهادت در راه عرفان توحیدی شتافته است . آریامام حسین شهید (ع) حج ظاهری را نیمه کاره رها کرد و حج باطنی یعنی شهادت در راهحضرت الله را برگزید تا عرفان توحیدی را به اوج خویش خواهد رسانید .
حضرت سیدالشهدا در روز عاشورا از همه چیز خویش گذشت تا عهدی الهی را که سالها اورا  تشنه و بی تاب کرده بود در راه عرفانتوحیدی به فرجام رسانَد . عهد الهی سخت مشکل است و آتش های امتحان الهی در این راهِ بی نهایت , بر جان عاشقان و عارفان حضرت الله جلّ جلاله فرو خواهد ریخت .
امام شهدا این را از عمق قلب خویش یافته است و شهادت در راه عرفان توحیدی را درحدّ کمال تجلّی خواهد کرد . آری بزرگترین ِ شهدای الهی , عهد عرفانی خویش را باغیر از حضرت خداوند نکرده است و بزرگ ترین عهد عرفانی بشریّت را با خود ِ وجودحضرت الله بسته است . و تمام وجود خویشتن و خاندان و یاران خویش را فدای عهدیعرفانی کرده است که با روح حضرت خداوند بسته است . عهدی که به عشق و عرفان بیپایان حضرت پروردگار ختم گشته است و ماسوی الله از درک آن عاجز گشته است . عهدی کهسرشار از عشق و ایثار گشته است و هدف و آرمان او , تنها  قلب حضرت الله خواهد گشت .
آری چنانکه خواجه شمس الدین محمد حافظ در باب عرفان توحیدی سروده است : " ایآفتاب خوبان می جوشد اندرونم     یک ساعتمبگنجان در سایه ی عنایت "  .  آری خون عاشورا در سایه ی خورشید توحید , جوشانگشته است و ایثاری بی کران کرده است تا رضایت و عشق  و عرفان الهی را به دست خواهد آورد  .

نتیجه :

حضرت سیدالشهدا با شهادت عظیم خویشتن ,  بزرگ ترین عهد عرفان توحیدی و هدف اصلی مومناناسلامی ِ الهی را  در حیات دنیوی کرده استو هدف او از شهادت در روز عاشورا , تنها قلب حضرت الله جل جلاله خواهد بود و شهادتهای عاشورایی عشقی بی کران در راه عرفان بی نهایت الهی خواهد بود.

 

منبع :


دیوان شهریار __ جلد یکم __  انتشارات زرّین__ تهران __ چاپ چهل و دوم __ 1391 .


محمد حسین نورانی شیرازی ( نصرتی )

نظامی گنجوی و مدح پیامبر اکرم(ص)

صائب تبریزی و ستایش امام رضا (ع) ___ قسمت چهارم

تفسیری از بیت توحیدی ( هاتف اصفهانی )

حضرت ,راه ,عرفان ,بی ,شهادت ,  ,است و ,در راه ,عرفان توحیدی ,حضرت الله ,گشته است

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود موزیک Hae Jinspired کسب درآمد از اینترنت کلید Ada's page .... طلائى هیدرولیك Ronnie's blog پورتال آموزشی افغانستان | Afghanistan Educational Portal سردار شهید محمدعلی قدمیاری