محل تبلیغات شما

 

                                         بسمه تعالی

 

رومه خبر جنوب _ نگاه پنجشنبه _ 26 اردیبهشت 98 .                                                            

 

                                   منظومه صدای پای آب و راز های عرفانی

                                           سیدمحمد حسین شرافت مولا

                                     

                                      

چکیده مقاله :
 سهراب عشق به طبیعت و آفریدگان حضرت یزدان ازارکان عرفان اسلامی و عرفان شرق محسوب می گردد . سپهری راه رسیدن به وصالعشق حضرت خداوند را تنها با کسب عشق حقیقی به آفریدگان الهی و طبیعت ممکن می داند . او عشق واقعی را در قلب ساده ودور از تکلف می پندارد و تمام آفریدگان طبیعت الهی را چه با ظاهر زشت و چه باسیمای زیبا , عشق می ورزد و ما را به عشق ورزی با آن ها دعوت می کند زیرا بر اساسعرفان اسلامی و شرقی  , بطن و ذات تمامآفریدگان طبیعت الهی زیبا , پاک و یکسان و از سر چشمه ذات پاک و انور حضرتآفریدگار الله جلّ جلاله است .  آرمانشهرسهراب سپهری غیر مادی , اخروی , نا محدود و بر اساس عشق قلبی به حضرت الله جلّجلاله و تمام هستی تعریف می گردد. سهراب سپهری عقلانیت , علوم مادّی و ت رافدای عشق ساده و بی ریای قلب به حضرت خداوند و آفریدگان او معرفی می کند و روزمرگیو بی تفاوتی را در عشق , نهی می کند و جامعه انسانی را به وحدت قلبی ِساده دعوت می کند تا به وصال عشق حضرت یزدانبرسند . همچنین او قرن معاصر را مادی و افسرده دانسته و تمام انسان ها را به هدفاصلی حیات که عشق ساده قلبی به حضرت توحید و طبیعت آفریده اوست , دعوت می کند .

واژگان کلیدی :
عرفان اسلامی, عرفان شرق, عشق

مقدمه :

 سهراب سپهری از شاعران ماندگار نیمایی سُرا و ازعارفان اسلامی و شرق است .  در منظومهعرفانی " صدای پای آب " نکات سبز و درخشانی را از عرفان اسلام و شرقبرای بشریّت بیان می کند تا از انحراف فکری و سطحی نگری رهایی یابند و به نورشناخت و معرفت حضرت الله جلّ جلاله در نیّت ها و رویکردهای زندگانی برسند . در ذیلبه بررسی شعر نیمائی ِ بلند , زیبا و ماندگار او "صدای پای آب " که سرشار از نکته های عرفانی و فلسفی است ,خواهیم پرداخت .

متن :

وخدایی که دراین نزدیکی است
لای این شب بو ها , پای آن کاج بلند
آری , عارف ِ حقیقی حضرت توحید , همه جا و همه وقت را در یاد و عشق الهی خواهدگذراند و به پیشگاه عشق حضرت خداوند نزدیکی خواهد جُست .
من مسلمانم
قبله ام یک گل سرخ
من وضو با تپش پنجره ها می گیرم
یاد شهید و شهادت , قلوب را به خداوند اقدس نزدیک خواهد ساخت .

و دین اسلام , آئین ِ " عشق " و  " جاندادن " در راه حضرت توحید است .

در اینجا سهراب سپهری به مقام شهادت در دین اسلام اشارهکرده است .

هم چنین وضوی" واقعی " و " باطنی " باعشق و عرفان خواهد شکفت . و هدف از عبادت روزانه ,  "عشق و شوق حقیقی " و " امید" به حضرت ا. است .

سنگ از پشت نمازم پیداست

همه ذرات نمازم متبلور شده است

هدف از نماز خواندن رسیدن به نور و عرفانی است که حتّیبدترین و سنگدل ترین موجودات را  نیز , عشقورزی خواهد داشت و" خلوص نیت قلبی " یعنی نماز واقعی .

باغ ما در طرف سایه دانایی بود

.

باغ ما شاید , قوسی از دایره سبز سعادت بود

 عشق و عقلانیت ,مهم ترین عنصر های حیات اند . و عشق به طبیعت و آفریدگان ِ حضرت ا. جل جلاله ,عقلانیت , معنویت و سبزی ِ ساده و در عین حال , بی پایان و جاودان است .

آب بی فلسفه می خوردم

توت بی دانش می چیدم

در ادامه سهراب سپهری به دوران کودکی اشاره کرده است وسادگی و خالص بودن در عشق را , راز " فلسفه و  شناخت " و" وصال " حضرت خداوندمی داند .

کودکی دیدم , ماه را بو می کرد

نهایت عرفان در" عشق ساده " و " بی پیرایه" و" صمیمیت قلبی " است  وعقل ورزی در راه  عشق , خالص نخواهد بود

من گدایی دیدم, در به در می رفت و آواز چکاوک
می خواست
.
شاعری دیدم هنگام خطاب , به گل سوسن می گفت : " شما "

سهراب سپهریعشق را منتهای آرزو ها و خواسته ها و مهم ترین ِ نیاز ها پنداشته . و  گدایی عشق را جایز دانسته و بها داده است .
همچنین در بیان وی , عشق آکنده از شرم قلبی , ساده و بی ریا , اساسی ترین و مهمترین  طریقه ابراز ِ عشق حقیقی است .

موزه ای دیدمدور از سبزه
مسجدی دور از آب
سر بالین فقیهی نومید , کوزه ای دیدم لبریز سؤال

عارف حقیقیتوحید , قانون های فقهی و عقلانیت در ادیان الهی را , فدای ِ عشق به حضرت خداوند وآفریدگان او خواهد کرد و راز های فقیهانه را با عشق به طبیعت  آفریده حضرت یزدان ,  تنها پاسخ حقیقیخواهد دانست .

من قطاری دیدمکه ت می برد ( و چه خالی می رفت )

در اینجا ,سهراب سپهری ت و سنجش منفعت های شخصی را کوچک شمرده است و به توشه عشق راهحضرت توحید ,  بها داده و عنصر "ت " را مانع رسیدن به هدف الهیِ زندگی می داند . .
.
و هواپیمایی که در آن اوج هزاران پایی
خاک از شیشه آن پیدا بود

آرزو ها وخواسته های انسانی , ریشه در عشق ساده , خاکی و به دور از غرور دارد . پیشرفت هادیمادی و شهری , نبایست انسان را از طبیعت و سادگی باطن دور گرداند و در هر لحظهبایست به طبیعت , عشق ورزی داشت .

پله هایی که بهقانون فساد گل سرخ
و به ادراک ریاضی حیات

در ادامه سهرابسپهری , علوم و دانش های خشک را مسیر رسیدن به حضرت توحید نمی داند . بلکه عشق وسادگی عارفانه را تنها شاهراه جاودان وصال حضرت یزدان دانسته است .
شهر پیدا بود
رویش هندسی سیمان , آهن , سنگ
سقف بی کفتر صدها اتوبوس

عارف حقیقی ,سادگی و عشق ورزیدن به محیط  زندگانی راآرزو و آرمان عرفانی بشر می داند و زندگی شهری امروز را افسرده و بدون هدف می داند .

نظامی گنجوی و مدح پیامبر اکرم(ص)

صائب تبریزی و ستایش امام رضا (ع) ___ قسمت چهارم

تفسیری از بیت توحیدی ( هاتف اصفهانی )

عشق ,حضرت ,سپهری ,  ,ها ,های ,سهراب سپهری ,می کند ,به حضرت ,حضرت خداوند ,حضرت توحید ,ادامه سهراب سپهری ,اینجا سهراب سپهری ,تمام آفریدگان طبیعت

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

عـنــکــــــــــــــبــوتـــــ تور تایلند | تور نوروزی تایلند | تور پوکت، پاتایا و بانکوک دانلود فایل صوتی حقوق - دسته‌بندی فایل صوتی حقوقی - فایل های صوتی حقوق و آزمون های حقوقی 98 کتابخانه عمومی سیدطاهر هاشمی، روانسر - تأسیس 1388 forever together vianiriret bazispot آهنگ چورس ⚫ amazingly world ⚫ نیوآگهی